Ugyan a lakásunk már tavaly elkelt, de most értem el oda, hogy megírjam milyen is volt egy home stagingelt lakásban lakni egy óvodás gyerekkel.
Röviden: nem egyszerű, de nem is lehetetlen vállalkozás 🙈😅
Egy felkészített ingatlannál ugye fontos, hogy az érdeklődőket ugyanaz a látvány fogadja, amit a hirdetésben látnak, így nem elég a fotózás alkalmával szépnek mutatni az ingatlant, hanem a fotón látott képeket kell prezentálni élőben is.
Na ez a nem egyszerű, főleg, ha ovis vagy annál kisebb gyermeked/gyermekeid vannak, akik mellett a takarítás, pakolás olyan, mintha vizet gereblyézne az ember…
Nálam – mivel ez ugye a munkám is, – fokozottan kényszeres volt a fotón látott állapot elérése, így én mindig friss virágot vettem aznapra és az utolsó csetresznek és párnának úgy kellett állnia mint a fotózás pillanatában, természetesen tisztaság, csillogó csaptelepek és friss felmosás kíséretében.
Ennek persze voltak – főleg a Férjemre nézve – kemény pillanatai, ugyanis a már szekrénybe nem férő, de felesleges dolgok, pl. a gyerek Stokke étkezőszéke, a pad a fürdőszobában, a nyomtató (kb.50 kg), stb. minden mutatásnál mentek le a picébe, majd miután elmentek az érdeklődők onnan vissza fel. (Na ebből előbb utóbb azért adtunk le, a nyomtató pl. pár alkalom után maradt már fennt😅)
Főleg az elején rengeteg érdeklődő jött, aminek nagy része sajnos turista volt, annak ellenére, hogy azt reméltem vírushelyzet a komolytalan látogatókat elriasztja.
Sajnos nem így lett, így pár alkalom után már a telefonban nagyon kikérdeztem az érdeklődőket, hogy mennyire aktuális nekik a vásárlás, mert az elején örül az ember ha jönnek és nézik, de mikor végigcsinálod az egész folyamatot, (amit lentebb részletezek) és mikor a mutatásnál rájössz, hogy ez teljesen felesleges kör volt, akkor pár alkalom után elgurul a pirula és már nagyon nem akarod, hogy olyan jöjjön aki csak unatkozik otthon a bezártság után és ezzel szórakoztatja magát vagy ötleteket keres.
Honnan ismered fel a komolytalan nézelődőt? Ez megérne egy külön posztot is, de pl. onnan, hogy ahhoz, hogy megvegye a lakást, kettő másikat kellene eladnia, amit még nem is árul (true story).
Nade a gyerek….Mi hogyan csináltuk?
Csak olyan időpontokra hívtam érdeklődőt, amikor a Kisfiam nem volt otthon, óvodában volt vagy az Apukájával el tudtak menni a játszótérre vagy valahová amíg nézték a lakást.
Miért?
A gyerek nagyon el tudja vinni a fókuszt, ugyanis – főleg egy kisebb gyerek – szeret a középpontban lenni, beszél, kérdez, produkálja magát, stb., a lényeg, hogy a jelenlétével megszakíthatja a Te gondolatmenetedet, lakásbemutatásodat is és az érdeklődő sem tud 100%-ban a lakásra és annak a részleteire fókuszálni.
E mellett a család jelenléte feszélyezi is, tehát pl. nem fog leülni a kanapéra és elképzelni, hogy hogyan nézné ott az esti filmet, vagy beszélgetne a barátaival. Úgy érzi zavar, így kizárólag annyi időt tölt az ingatlanban amennyit feltétlenül szükséges, nem tudja beleképzelni magát az ingatlanba, nem látja benne a saját otthonát.
A játékok…
Azokból a gyerekeknek sosem elég, a home stagingnél viszont rettenetesen útban vannak. Szelektálni, nagyon szelektálni kell a felkészítés előtt, a felesleges dolgokat vagy amiket pár hónapig biztosan nem használunk (pl. télen a nyári nyaralós cuccokat) be kell dobozolni és elvinni egy raktárba, nagyszülőkhöz, barátokhoz, garázsba, stb.
Ezzel egyrészt könnyítünk a dolgunkon, mert előre dolgozunk és a költözésnél sokkal kevesebb dolgot kell majd dobozolnunk, másrészt helyet tudunk felszabadítani, ahová a lakásbemutatás előtt az elől lévő, napi használatos dolgokat gyorsan be tudjuk pakolni.
Mi pl. a nappali beépített szekrénysorában alakítottunk ki üres helyeket, így a nappaliban tornyosuló játékhegyet pár perc alatt el tudtunk rejteni. Nekem a Férjem nagyon pedáns, így mindig az Ő szekrényrészével prezentáltam a gardrób belső elosztását és részeit, az én részemhez pedig pakoltam az eltűntetni való dolgokat. 🙈😅
A takarítás
A szelektálás mellett az eladás előtti felkészítés másik nagyon fontos feladata a takarítás. (Van több is persze, azokat a „Mi az a home staging?” című posztban olvashatjátok.)
Nem ám a sima hétvégi portörlésre kell itt gondolni, hanem egy mindenre kiterjedő, komplett nagytakarításra. A lakásban található összes csempe és fuga nagyon alapos takarítása mellett az összes sarkot, szekrénytetőt, ablakot, szó szerint mindent ki kell takarítani, hogy egy friss és makulátlanul tiszta lakásba lépjen a leendő vevője.
Egy lakás tisztasága sok mindent elmond az ott lakókról és arról, hogy hogyan gondozták, ápolták, tartották karban az ingatlant.
Nekem mióta gyerek van óriási segítség a vezeték nélküli porszívó, kis túlzással már élni nem tudnék nélküle, minden étkezés vagy játszótéri homokozás után csak előkapom és 1-2 perc alatt tisztaságot lehet varázsolni vele, nagy segítség a nagytakarítás utáni állapot fenntartásában.
Mutatás előtt, mindig érdemes végezni egy gyors portörlést a kritikus részeken (főleg ha sötét bútorunk is van), a fürdőben-wc-ben egy gyors takarítást, hogy csillogó csapok és tiszta kád és wc fogadja az érdeklődőt. Tudjátok, „amilyen a mosdó, olyan a törölköző”. 😉
Én azt javaslom, hogy – állapottól függően persze, de kb. 1,5-2 órát szánjatok a lakásra az érdeklődők érkezése előtt. Fontos, hogy a pakolás, takarítás után, azért még magatok rendbetételére is maradjon idő, hogy ne egy csapzott, zihált tulajdonos várja őket az ajtóban. 😉
Összefoglalva: gyerekkel nem egyszerű, de nem is lehetetlen felkészített lakásban élni, a lényeg, hogy könnyítsük meg az életünket az előkészítéssel. Szelektáljunk, minél kevesebb felesleges dolgot hagyjunk elől az eladás időszakában, próbáljuk meg folyamatosan fenntartani a nagyobb takarítás utáni állapotot és lehetőség szerint a mutatások alkalmával gyerek nélkül tartózkodjunk az ingatlanban.